Wat is SBR?

Standard Business Reporting (SBR)

DigipoortStandard Business Reporting (SBR), heeft u daar al eens wat over gehoord? Met deze methode kunt u gestandaardiseerde financiële berichten geautomatiseerd samenstellen. Dit houdt in dat u er minder werk aan heeft. Maar de SBR is meer en wij vertellen u er meer over in deze blog. Wilt u meer weten over de SBR? Lees dan deze informatieve blog.

Wat houdt SBR in?

De Belastingdienst maakt gebruik van SBR, maar wat houdt dit eigenlijk in? Wat is dat SBR precies en waar wordt het voor gebruikt?

"Met SBR legt u de gegevens in de bedrijfsadministratie eenmalig op een standaard manier vast. De bedrijfsadministratie is het bronbestand: u kunt de gegevens eenvoudig hergebruiken voor verschillende soorten rapportages aan overheidsinstellingen en een aantal banken. Zo hebt u minder werk aan het samenstellen van de verplichte rapportages".

Het is logisch dat de Belastingdienst deze werkwijze erop nahoudt. Zij heeft jaarlijks enorm veel financiële berichten te verzenden die veelal qua inhoud gelijk zijn. Zo krijgt iedereen bijvoorbeeld dezelfde brief met daarin de oproep tot het doen van aangiftes. Deze brieven worden natuurlijk niet per individu opgesteld. In dat geval zouden zij een veel langere verwerkingstijd hanteren en dat is natuurlijk niet gewenst. Het standaardiseren en automatiseren van financiële berichten is daarom noodzakelijk.

Waarbij gebruikt de Belastingdienst SBR?

De Belastingdienst gebruikt SBR gebruiken bij:

  • het verzoek om (een wijziging van) een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting
  • de uitstelregeling belastingconsulenten (voor intermediairs)
  • de gegevens van de vooraf ingevulde aangifte (voor intermediairs)
  • de aangifte inkomstenbelasting, de aangifte vennootschapsbelasting en het aanvragen van uitstel voor deze aangiften
  • de aangifte loonheffingen en eerstedagsmelding
  • Serviceberichten Aanslag (voor intermediairs)
  • de (suppletie-)aangifte btw
  • de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP)
  • het aanvragen en wijzigen van toeslagen (door intermediairs)
  • Serviceberichten Toeslagen (voor intermediairs)
  • Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto

Daarnaast maken ook het Centraal Bureau voor de Statistiek, voor statistiekopgaven, de Kamer van Koophandel, voor het deponeren van jaarrekeningen en diverse banken die samenwerken in SBR Banken, voor kredietrapportages, gebruik hiervan.

Wat zijn de voordelen van SBR?

SBR biedt veel voordelen:

  1. hergebruik van gegevens (dus minder werk);
  2. een betere kwaliteit van rapportages;
  3. minder fouten bij de verwerking van rapportages;
  4. het eerder ontdekken van fouten in rapportages;
  5. en een snellere ontvangstbevestiging.

SBR is essentieel om de Digitale Overheid mogelijk te maken. Een groot ander voordeel is dat alle berichten van en naar iedere overheidsinstelling, dus ook de Belastingdienst, verloopt het veilige Digipoort. Ook dit wordt beheerd door Logius.

SBR en online boekhouden

Voor uw eigen online boekhouding speelt SBR een grote rol, maar dan op de achtergrond. U merkt er weinig van en toch is het zeer belangrijk. Daarom houden wij u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Wilt u meer weten over SBR of één van onze handige boekhoud programma's? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bron: De Belastingdienst

 

Laatste berichten