De fiscus onder druk
Communicatie is het sleutelwoord waardoor de Belastingdienst, onze fiscus, onder druk staat. Er is namelijk op het gebied van communicatie heel veel commotie ontstaan. De fiscus communiceert niet of nauwelijks en wanneer er communicatie nodig is, bij bijvoorbeeld een ingewikkelde vraag, wordt u slecht geïnformeerd. Brieven raken zoeken, maar mailen kan ook niet. Bellen is dan de enige optie. Kortom, de fiscus is aan vernieuwing toe. In deze blog meer over wie dit vinden en waarom.
Commerciële belastingadviseurs zijn niet te spreken over de fiscus
Het gaat niet zo goed met de relatie tussen commerciële belastingadviseurs en de Belastingdienst. Het contact verloopt zo slecht dat nu het moment is aangebroken er iets aan te veranderen. Het moet natuurlijk niet verslechteren. Leuker kunnen ze het niet maken, toch?
"Gemiddeld geven belastingadviseurs de kwaliteit van de dienstverlening van de fiscus het rapportcijfer 5,9. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en de Register Belastingadviseurs (RB) onder zo'n 3000 leden.
"Vorige keer was het al niet best en het is alleen maar erger geworden", zegt Fons Overwater, voorzitter van RB. "De communicatie is primitief geregeld. De Belastingdienst werkt liever niet per email, omdat de fiscus bang is dat gevoelige informatie uitlekt. Maar er is al lang technologie beschikbaar om dat op te lossen."
Oei, fiscus, wat gaat u hieraan doen?
Hoe verloopt de huidige communicatie?
Wij kunnen wel roepen dat de communicatie slecht is, maar de oorzaak ervan is even belangrijk omdat daar mogelijk ook de oplossing zit. Men kan als commercieel belastingadviseur momenteel op de volgende manieren contact leggen met de fiscus:
- Bellen: Helaas is de bereikbaarheid van de telefonische Helpdesk Intermediairs van de Belastingdienst met 50 procent afgenomen. U wordt later terug gebeld en krijgt niet meteen antwoord. Ingaan op individuele gevallen is ongebruikelijk.
- Post: Zelfs als u aangetekend wat naar de fiscus toestuurt, bestaat er een grote kans dat dit zoek raakt. U moet gemiddeld 2 weken wachten en zelf bellen om navraag te doen.
- Mailen: Nee, helaas. Daar doet de Belasting niet aan, hoewel dat in deze tijd not done is.
Nadelen van de slechte communicatie
U begrijpt wel wie de rekening uiteindelijk betaalt. Dat is uw klant. En zijn ze daar blij mee? U moet soms 4 keer bellen om het juiste antwoord te krijgen, uw post raakt meermaals zoek, de verwerkingstijd van uw aangekomen post. Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat u er meer tijd aan kwijt bent en die tijd moet iemand betalen. Ook inspecteurs hebben een slechte band met de fiscus. Ook voor hen is de fiscus zo goed als onbereikbaar, regels zijn verscherpt en boetes worden eerder opgelegd. Al met al heeft de fiscus dus flink wat werk voor de boeg om hier verandering in te brengen.
Bron: RTLZ
Tips over welk boekhoudprogramma het beste bij jou past. Neem contact met ons op.