Vergelijk online boekhouden op basis van prijs, functies en reviews van andere gebruikers.
TIP: Wij raden u aan minimaal 3 boekhoudprogramma’s te proberen voor u een keuze maakt. Kies hieronder 3 uit.

Bedrijfsvorm

Basis functies

Extra functies

Koppelingen webhops

e-Boekhouden.nl - Starter / ZZP | 15 maanden gratis! (Best getest)

Een ongekend eenvoudig boekhoudpakket voor zzp'ers. Maak gebruik van boekhouden, offertes, factureren, urenregistratie en de gratis app. Nú maar liefst 15 maanden gratis! Profiteer van deze unieke actie en start direct!
  • #1 Boekhoudsoftware
  • Belastingdienst erkend
  • Deskundige helpdesk

Ficsus.nl - Speciaal voor zzp'ers. Probeer gratis uit!

Online boekhouden, factureren, rittenregistratie en nog veel meer. Het pakket voor de Zzp'er! Direct starten zonder boekhoudkennis. Maak hier een gratis account aan.
  • Gratis voor starters
  • Gratis helpdesk
  • Belastingdienst-Link

AFAS SB+ - Slim boekhouden doe je met AFAS SB+

Slim online boekhouden als startende ondernemer? Met AFAS SB+ als boekhoudsoftware kan het. Minder administratie, meer tijd voor je onderneming.
Naar de website
€ 59,00 per maand
  • Met Scan & Herken
  • CRM & Bankkoppeling
  • Complete oplossing

Visma eAccounting - Makkelijk boekhouden voor de startende ondernemer

Als starter 12 maanden gratis Visma eAccounting gebruiken. Eenvoudig en simpel online boekhouden. Onbeperkt factureren in een innovatieve software. Gratis video's, handige mobiele apps & goede ondersteuning.
  • Eenvoudig & intuïtief
  • Snel up and running
  • Goede ondersteuning

MoneyMonk - Starten als een pro!

Zet snel een professionele administratie op. Met uitgebreide opstarthulp en aantrekkelijke kickstart korting. Dat wordt een vliegende start.
Naar de website
Vanaf € 7,50
  • Compleet en eenvoudig
  • Perfect uren schrijven
  • De beste support

Exact

550.000+ organisaties vertrouwen voor de cijfers op Exact. De boekhoudrobot neemt je administratieve werk uit handen, hierdoor bespaar je tot 73% tijd. De slimme software werkt altijd en overal en is eenvoudig te koppelen.
Naar de website
Eenmalig € 39,00
  • Betrouwbaar/Makkelijk
  • Slimme automatisering
  • 220+ koppelingen

Rompslomp.nl

Rompslomp.nl is het complete boekhoudpakket voor je ZZP boekhouding - Super makkelijk in gebruik - Bespaar veel tijd met het bijhouden je boekhouding - Maak nu gratis je Rompslomp account aan en probeer het zelf!
Naar de website
€ 15,00 per maand
  • Makkelijk & Compleet
  • Boekhouden wordt leuk!
  • Handige mobiele app

BUNNI

Met BUNNI maken we boekhouden super simpel verslavend leuk. Dat doen we samen met onze geweldige proefkonijnen: échte zzp'ers die onze missie steunen. Als dank voor je hulp, krijg je levenslang korting op de software.
Naar de website
€ 9,00 per maand
  • Complete boekhouding
  • Geen vage begrippen
  • Gratis bankkoppeling

SnelStart

SnelStart maakt boekhouden makkelijk! Onbeperkt offertes en facturen sturen, eenvoudig btw-aangiftes doen, bankkoppeling maken en meer. Voor een vast bedrag per maand. Probeer SnelStart nu 30 dagen gratis!
Naar de website
€ 16,00 per maand
  • Makkelijk boekhouden
  • Onbeperkt factureren
  • 30 dagen gratis

Iedereen kan online boekhouden

Benieuwd naar het voordeel van online boekhouden? Of wil je nagaan hoe je het online boekhouden kunt vergelijken? Het is verstandig om zowel de gratis programma’s als de betaalde software te vergelijken, zodat je een goed beeld krijgt van wat er beschikbaar is.

Een gratis online kasboek of online boekhoudprogramma hoeft namelijk niet altijd een betere keuze te zijn dan de betaalde software. In verschillende gevallen hoeft de online boekhouding je niet veel te kosten, terwijl je toch kunt rekenen op een volwaardig pakket op basis van diverse functionaliteiten.

Online boekhoudenOnline boekhoudprogramma

Je kunt het online boekhouden vergelijken door in ieder geval goed te kijken naar wat je nodig hebt. Ben je een dienstverlener die vooral z’n uren bij dient te houden, of werk je als ZZP’er aan een eigen winkel en heb je te maken met inkoop en verkoop? Dat vraagt om andere online boekhoudsoftware. In het eerste geval heb je in principe alleen een online administratie nodig, in het tweede geval zal je een online boekhoudprogramma moeten bestellen. Het is de moeite waard om goed te kijken naar de mogelijkheden binnen het online boekhouden, zodat je de software kunt beoordelen op basis van de functionaliteiten.

Online boekhouden vergelijking

Je kunt een online boekhoud vergelijking opstellen door allereerst uit te gaan van wat je nodig hebt aan functionaliteit. Gaat het puur om de administratie, of wil je ook offerte en facturen kunnen versturen en zoek je naar software waarmee je eenvoudig de balans op kunt stellen? Heb je te maken met inkoop en wil je de verschillende inkopen en uitgaven netjes documenteren? Zodra je weet wat je in de online boekhoud vergelijking nodig hebt kun je naar de verschillende tarieven gaan kijken. Je voorkomt daarmee dat je je meteen op de prijs richt, waardoor je uiteindelijk uit zou kunnen komen bij online boekhoudsoftware die niet (volledig) aan je wensen voldoet.

Alle boekhoudprogramma's vergelijken

ONLINE BOEKHOUDEN VERGELIJKEN

Online boekhouden gratis

Je kunt het online boekhouden gratis doen, door gebruik te maken van de software waar je niet voor hoeft te betalen. Het grote voordeel is uiteraard dat je geen kosten hoeft te maken, het nadeel is dat je niet (altijd) op de beste functionaliteiten kunt rekenen. Wat dat betreft is het verstandig om binnen het online boekhouden goed te kijken naar de betaalde pakketten, bijvoorbeeld de voordelige software waarmee je als ZZP’er of kleine ondernemer net wat meer kunt.

De BTW aangifte voor ondernemers
Elke ondernemer dient BTW aangifte te doen bij de Belastingdienst. Dit kan zowel maandelijks, per kwartaal of per jaar. In de aangifte wordt vermeld hoeveel BTW er in rekening is gebracht bij klanten en hoeveel BTW er kan worden afgetrokken. De belastingaangifte invullen kan eenvoudig via de site van de Belastingdienst of via een (online) boekhoudprogramma. Naast de BTW aangifte, is er ook de omzetbelasting aangifte. Daarmee wordt het bedrag berekend dat aan de Belastingdienst moet worden afgedragen over de omzet die een onderneming heeft gemaakt. Automatisch de BTW aangifte indienen is mogelijk door de BTW van de debiteuren en crediteuren bij elkaar op te tellen en af te trekken. Er zijn diverse boekhoudprogramma's die daarbij kunnen helpen.

Het belang een optimaal voorraadbeheer
Als ondernemer is het belangrijk om de voorraadadministratie op orde te houden. Het helpt je om inzicht te krijgen in hoeveel je verkoopt en wat er aan orders binnenkomt. Door het bijhouden van een goede voorraadadministratie, wordt het een stuk gemakkelijker om dit te beheren. Door een programma voor het voorraadbeheer te gebruiken, geniet men van veel voordelen. Zo worden er kosten mee bespaard, wordt de volledige controle behouden en wordt bovendien de financiële positie van een bedrijf verstevigd. Geïntegreerde online voorraadbeheer is dan ook een slimme keuze, waar elke ondernemer optimaal van kan profiteren.

Een vereenvoudigde boekhouding dankzij de juiste software
Boekhouden voor beginners is belangrijk voor het succes van een onderneming. Door hier zorgvuldig vorm aan te geven, blijft de financiële positie van het bedrijf overzichtelijk. Zowel nu als in de toekomst. Eenvoudig boekhouden is mogelijk dankzij het gebruik van de juiste administratie software. Dit helpt ondernemers bij het uploaden van bijvoorbeeld.

Online kasboek

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je kijkt naar de mogelijkheden van een online kasboek, binnen het online boekhouden. Heb je een online boekhouding of bepaalde online boekhoudsoftware op het oog? Door goed na te denken over het online boekhouden en de wijze waarop je er gebruik van wilt maken zorg je ervoor dat je geen functionaliteiten over het hoofd ziet, of je een lage prijs betaalt voor de verschillende mogelijkheden die je nodig hebt.

De voordelen van een online boekhouding

Voor een gezonde onderneming moet je als eigenaar op de hoogte zijn van je financiën. Helaas is boekhouding doorgaans niet het onderdeel van de onderneming waar men veel tijd aan wilt verliezen. Het levert immers niet direct iets op en daarnaast houden veel ondernemers zich liever bezig met hun eigen vakgebied. Met dank aan het internet wordt het regelen van de boekhouding echter steeds gemakkelijker. Hier vertellen we je meer over de ins en outs van je online boekhouding!

Veel ondernemers zijn al overstag gegaan wat betreft online administratie. En vreemd is dat niet, want online administratie wordt steeds beter en dus steeds eenvoudiger voor de gebruiker. Door je boekhouding in de cloud te regelen, kun je er altijd bij. Op welke locatie je ook bent. Je hoeft je dus niet meer af te vragen hoe de financiële zaken ervoor staan, want binnen enkele klikken vind je het antwoord online. Daarnaast houdt het online boekhoudprogramma al je administratie bij, zodat je ook jaren later nog terug kunt vinden wat je omzet indertijd was. Als laatste kun je je online boekhouding gewoon delen met iemand anders. Je hoeft dus niet meer met dozen vol kassabonnetjes te sjouwen als je je administratie eens wilt laten controleren door de boekhouder!

Offline of online boekhouden

Wellicht vraag je je af of online boekhouden wel iets voor jou is. Het kan misschien zo zijn dat je niet al je boekhouding zelf wilt doen, omdat je er zeker van wilt zijn dat dit goed gebeurt. Door een echte boekhouder, welteverstaan. Begrijpelijk, want een misvatting in je administratie kan zeer vervelende gevolgen hebben. Echter hoef je niet direct je hele boekhouding online te doen als je voor online administratie kiest. Zoals eerder ook gezegd is, kun je je online boekhouding heel gemakkelijk met iemand delen. Zo laat je je boekhouder gewoon even meekijken met je administratie. Er zijn zelfs ook verschillende platforms die gebaseerd zijn op een samenwerking tussen een boekhouder en ondernemer online. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om sommige dingen zelf bij te houden in je online boekhouding, zodat je weet waar je aan toe bent. Offline bonnetjes en facturen laat je dan wel achter bij de boekhouder, zodat hij of zij belastingtechnisch zorgt dat het allemaal goedkomt.

Hoe regel jij je online administratie?

Zet je behoeften goed op een rij en bepaal welk boekhoudprogramma jou inzicht geeft in je onderneming. Boekhoudprogramma’s zijn er in verschillende soorten en maten. Vergelijk hier dus eerst de verschillende vormen van online boekhouding, voordat je een programma aanschaft. Zo weet je zeker dat je boekhouding voortaan wel snor zit!

Laatste nieuws / tips

Accountancy expo 2019, what’s new?!

Op 18 juni j.l. heeft het jaarlijkse event Accountancy Expo weer plaats gevonden. Deze bijeenkomst draaide weer om het prijsgeven van allerlei nieuwtjes op het gebied van boekhouden. In deze blog geven wij jou een [...] Lees verder

Fiscus onder vuur vanwege slechte communicatie

Communicatie is het sleutelwoord waardoor de Belastingdienst, onze fiscus, onder druk staat. Er is namelijk op het gebied van communicatie heel veel commotie ontstaan. De fiscus communiceert niet of nauwelijks en wanneer er communicatie nodig [...] Lees verder

SEPA en ondernemen

Zowel privé als zakelijk heeft SEPA invloed op uw financiële betalingsverkeer. Sinds de introductie van SEPA, in 2014, is er geleidelijk veel veranderd. Ondernemers hebben geprofiteerd van de invoering van SEPA. De vooruitgang gaat voort [...] Lees verder

Welke rol speelt SEPA in ons betalingsverkeer?

Het betalingsverkeer binnen Europa verandert met de introductie van SEPA, het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken tot harmonisatie van het euro betalingsverkeer binnen Europa. Als het zo drastisch verandert, is het [...] Lees verder

Kent u Digipoort al?

Bij Digitale Overheid hoort Digipoort. Overheidsinstanties kunnen in het digitaliseringstraject niet achter blijven. Bovendien moet het verzenden van gegevens beveiligd gebeuren. Daar zorgt Digipoort voor. Hoewel u deze naam weinig tegenkomt, is het van belang [...] Lees verder

Online boekhouden met een boekhoudprogramma

Dankzij internet kunnen we allerlei werkzaamheden tegenwoordig op afstand uitvoeren. Er zijn zelfs professionals die daar een sport van hebben gemaakt: de digitale nomaden die vanaf een strandstoel op Bali of vanuit een coworking-kantoor in Californië werken. Als jij zelf ook locatie-onafhankelijk bent (wat voor vorm dat ook aanneemt), is het handig als je overal en altijd bij jouw administratie kunt.

Online boekhoudenis één van de oplossingen die de administratieve wereld op zijn kop heeft gezet. Zelfstandigen besparen hiermee aanzienlijk op de kosten van een boekhouder, omdat het online boekhoudprogramma bepaalde taken automatiseert en met de gebruiker ‘meedenkt’.

Hoe het werkt

Online boekhouden wordt in de meeste gevallen in de vorm van Software as a Service (SaaS) aangeboden. Met andere woorden: je kunt het programma gewoon in je browser starten en draaien. Het feit dat je geen programma hoeft te downloaden, maar aan een gebruikersnaam en wachtwoord genoeg hebt, betekent dat je overal bij jouw boekhouding kan. Op je eigen computer, maar net zo goed op andermans computer. Zolang je maar een internetverbinding hebt.

Het is ook prettig dat het boekhoudprogramma zelf back-ups maakt en jouw bestanden opslaat. Facturen of bonnetjes verliezen, de tel van de factuurnummers kwijtmaken, of met een grote map onder de arm naar de boekhouder moeten is er dus niet meer bij. Die afgeschafte papierwinkel is ook nog eens goed voor het milieu.

Wat je ermee kan

Oké, je begrijpt nu dat je altijd en overal bij jouw administratie kunt – ook als je niet over je eigen laptop of desktop beschikt. Maar wat kun je eigenlijk met online boekhoudsoftware? Over het algemeen kun je de volgende handelingen verrichten met online boekhouden

• Uren registreren
  • Ritten registreren
  • Klanten factureren
  • iDEAL-betaalknop integreren
  • Elektronisch je BTW-aangifte doen
  • Heldere rapportages printen of mailen
  • Andere gebruikers (zoals je boekhouder) laten meekijken

Welke software moet ik kiezen?

Er zijn inmiddels heel wat aanbieders van online boekhouden opgestaan. Ook in Nederland, wat natuurlijk wel zo prettig is als je met BTW en met iDEAL-overschrijvingen wilt werken. Welke software het beste voor jouw specifieke situatie is, hangt van je budget en je eisen af. Op deze pagina helpen wij jou de juiste keuze voor online boekhoudsoftware te maken. We vergelijken allerlei boekhoudpakketten en zetten de resultaten in een handig overzicht. Dus doe er je voordeel mee!

Online boekhouden voor freelancers

Online boekhouden voor ZZP’ers: is dat wat voor jou? In de cloud, zodat je er altijd en overal toegang toe hebt. Alléén jij er altijd en overal toegang toe hebt. Zodat je op kantoor, thuis en zelfs onderweg vanaf verschillende computers aan de administratie kunt werken.

Het boekhouden in de cloud heeft een enorme vlucht genomen. Bijna alle ZZP’ers maken inmiddels gebruik van een boekhoudpakket. Als interessant alternatief voor het boekhouden in Excel of op basis van eigen programmatuur. Eenvoudig online te bereiken en al vanaf een paar tientjes per maand. Met slimme automatisering, om de administratie in minder tijd te kunnen doen. Op die manier is het online boekhouden voor steeds meer ZZP’ers een interessante investering, die ze gemakkelijk terugverdienen.

Boekhouden in de cloud: wat is dat?

Even terug naar het boekhouden in de cloud, want wat is dat eigenlijk? Het is een alternatief voor het traditionele boekhoudpakket, dat bestond uit software voor één computer. Die installeerde je voorheen, waarna je daar gebruik van kon maken. Om facturen aan te maken en uit te printen, om die daarna te versturen. Of om ze na verloop van tijd te kunnen mailen.

Het grote nadeel van een traditioneel boekhoudpakket is dat die slechts beschikbaar is op de computer waarop je die installeert. Gebruik je tijdelijk een andere computer of ben je thuis en wil je even een factuur maken of nakijken? Dat kan niet zomaar, je hebt daar de computer voor je werk voor nodig.

Daar heb je met het boekhouden in de cloud niet langer last van. Er is namelijk geen sprake van software op je computer. In plaats daarvan gebruik je een internetverbinding, voor online software. Door in te loggen krijg jij toegang tot jouw gegevens. Je kunt inloggen vanaf de computer op je werk, net als de computer thuis en vaak zelfs vanaf mobiele apparaten.

Tip: het boekhouden in de cloud is volledig veilig. Aanbieders gebruiken een gecontroleerde SSL-verbinding voor de beveiliging. Daardoor kan er niemand meekijken met jouw gegevens en niet zomaar toegang krijgen. Het is uiteraard slim om een sterk wachtwoord te gebruiken, bestaande uit hoofd- en kleine letters, cijfers en minimaal één leesteken.

Voordelen van online boekhouden

Vanuit de cloud profiteer je meteen van de voordelen van online boekhouden. Je hebt altijd en overal toegang tot je gegevens. Bovendien kan de aanbieder updates meteen voor iedereen doorvoeren. Je gebruikt altijd de laatste versie van de software. Blijken er fouten in de software te zitten, kan het gebruiksvriendelijker of op een andere manier beter? Dan zal de aanbieder dat doorvoeren en maak jij er meteen (gratis) gebruik van.

Je kunt online de pakketten voor online boekhouden in de cloud vergelijken. Bekijk de pakketten waar je voor een paar tientjes per maand gebruik van kunt maken. Of probeer ze meteen gratis uit, zodat je zelf de voordelen kunt ervaren.

Online boekhouden: minder geld, meer tijd

Boekhouden? Dat kunt u als ondernemer zelf ook. Toch? Steeds meer ondernemers besluiten te kiezen voor online boekhouden. Dat kan ook prima, mits u het juiste boekhoudprogramma kiest en weet welke functies nodig zijn voor uw onderneming. Zeker is dat deze manier van boekhouden veel voordelen biedt. Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op deze manier van boekhouden.

Efficiënt online boekhouden

Groot voordeel van online boekhouden is dat u de boekhouding overal waar een computer en internet is, kunt doen. Gewoon kwestie van inloggen op het boekhoudprogramma en aan de slag. Met uw onlineprogramma beschikt u altijd over de cijfers van uw onderneming. Die hoeft u niet eerst meer aan een externe boekhouder te vragen, die heeft u zelf. Ook vanwege de factor tijd wint op deze wijze boekhouden aan populariteit. Het betekent dat u de gegevens maar een keer hoeft in te voeren en dat u overal uw gegevens in kunt voeren. Door meteen relevante gegevens in te vullen, hoeft u later niet meer aan de slag. Het werkt efficiënter. Meteen invoeren bespaart tijd. Behalve dat het meteen invoeren van bijvoorbeeld de gewerkte uren van je medewerkers tijd bespaart, maakt het ook de kans op fouten kleiner.

Online boekhouden, uw boekhouding is altijd actueel

tabletAnder voordeel is dat de meeste boekhoudprogramma’s niet op naam van een persoon staan, maar dat meer mensen de mogelijkheid hebben om in te loggen en cijfers in te voeren. Als u als ondernemer besluit relevante zaken meteen in te voeren – en dat kan dus op elke gewenste plek- is uw boekhouding altijd actueel. Bovendien kunt u een accountant of een andere financieel expert mee laten kijken. Iets dat zeker in de beginfase aan te raden is. Door op deze manier zaken te doen met een externe specialist, bent u beduidend minder geld kwijt. Bovendien scheelt het de expert ook kostbare tijd. Een win-win situatie dus. Ook het feit dat uw boekhouding altijd up-to-date is, biedt voordelen. De meekijkende specialist adviseert u vaak beter, omdat hij meteen kan zien hoe de zaken ervoor staan. Op die manier is het gemakkelijker om tijdig bij te sturen en kan een specialist u op basis van actualiteit behoeden voor het nemen van verkeerde of onverantwoorde beslissingen.

Koppelen van uw online boekhouding

Nog iets. Uw online boekhouding is in veel gevallen eenvoudig te koppelen aan internetbankieren en aan bijvoorbeeld uw factureerprogramma. Zelfs koppeling aan een kassasysteem is mogelijk. Dit voorkomt dubbel werk en beperkt de kans op het maken van foutjes. Bovendien werkt ook dit tijdbesparend. Bijzonder handig en noodzakelijk is de automatische back-up. De boekhouding kwijtraken is niet langer aan de orde. Zelfs niet als u met brand te maken krijgt, Boekhoudprogramma’s maken bovendien gebruik van meer dan een server. Dat waarborgt behoud van je gegevens. Tenslotte: denk eens aan de ruimte die het je bespaart. De immense en onooglijke archiefkasten kunnen namelijk weg. Voorgoed.

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan deze manier van boekhouden. Zo bent u afhankelijk van een abonnement en is online boekhouden meer kwetsbaar voor hackers. Het is verstandig niet online te gaan boekhouden als je gebruik maakt van een openbaar wifinetwerk. Bovendien is het met bepaalde programma’s noodzakelijk rekeningen in te scannen en internet is uiteraard een must. Steeds meer ondernemers kiezen voor online boekhouden. Zij laten de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Er zijn boekhoudprogramma’s op maat. Het is raadzaam een programma te kiezen dat aansluit bij de systemen waarmee u mogelijk al werkt. Online boekhouden wint aan populariteit. En dat is niet zomaar.

Laatste berichten